Motivace
Dotazové osoby je potřeba dostatečně motivovat k vyplnění dotazníku, přesvědčit jej, aby byl ochotný věnovat dotazníku část svého drahocenného času. Toho je možné dosáhnout různými způsoby:
- penězi, dárkem nebo poskytnutím výhod - může vést k "naslepo" nebo nekvalitně vyplněným dotazníkům, proto je vhodné, aby taková odměna byla spíše menší až symbolické hodnoty,
- zdůrazněním důležitosti názoru respondenta - každý se rád cítí důležitý,
- apelováním na hodnoty dotazovaného, např. "vyplněním tohoto dotazníku pomůžete zlepšení ochrany přírody" nebo "pomůžete studentovi, který musí vypracovat školní projekt" nebo
- závazek nebo protislužba, např. "na přípravě tohoto semináře jsme strávili mnoho času pro vaši maximální spokojenost, věnujte nám prosím 10 minut vyplněním tohoto dotazníku..."
- zdůrazněním výhod pro samotného respondenta, např. "pomůžete nám zlepšit naše služby (až k nám znovu přijdete)" nebo "pomůžete zlepšení organizace hromadné dopravy ve vašem městě"
Sponzorem stránek je AccArt, s.r.o. - specialista na založení s.r.o..
Velmi důležité je také vysvětlit význam dotazníku, důvod jeho vzniku a smysl jeho vyplnění - k čemu bude prospěšné. Bez alespoň základního pochopení významu nemusí respondent vyplňování dotazníku nikdy dokončit, protože mu přijde nesmyslný. Například málokomu by se chtěl vyplňovat dotazník o spatřených hnízdech ptáků, dokud by nevěděl, že to napomůže zachránit mnoho mláďat.