Uzavřené otázky
Uzavřené otázky nabízejí několik možných variant odpovědí, ze kterých si dotazovaný vybírá jednu nebo více odpovědí, které se nejvíce blíží jeho názoru. Tento typ otázek je vhodné použít v případě, že znáte většinu možných odpovědí.
Výhody uzavřených otázek
- jednoduché vyplnění odpovědi,
- nasměrování respondenta na to, co nás zajímá,
- snadné zpracování odpovědí.
Nevýhody uzavřených otázek
- umožňují nahodilé vyplnění,
- sugestivní odpovědi,
- nemusí vystihnout názor respondenta,
- složitější na vytváření.
Uzavřené otázky je možné dělit na:
Dichotomické a trichotomické otázky
Tyto otázky umožňují pouze odpověď ano/ne, respektive ano/ne/nevím.
Příklad: Jste držitelem věrnostní karty našeho hotelu:
- ano
- ne
Příklad: Vybral by jste si znovu náš hotel?
- ano
- ne
- nevím
Výběrové otázky
U těchto otázek je možnost výběru jedné nabízených alternativy.
Příklad: Jaké je vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
- základní
- střední bez maturity / vyučen
- střední s maturitou
- vysokoškolské
Výčtové otázky
Takovéto otázky nabízí možnost výběru několika nabízených alternativ zároveň.
Příklad: Které služby Vám nejvíce postrádáte v nabídce našeho wellness centra:
- termální bazén
- thajské masáže
- floating
- akupunktura
Provoz tohoto webu je podporován příjmy z prodeje ready-made společností.
Škálové otázky
Škálové otázky jsou nejvhodnějším nástrojem pro měření názorů a postojů. Odpovědi lze jednoduše kvantifikovat a následně statisticky analyzovat.
Hodnotící škála
Respondent vyjadřuje svůj postoj k objektu na hodnotící škále výběrem ze stupnice, například:
- 1-5 jako ve škole
- -2 silně nespokojen, -1 mírně nespokojen, 0 nevím, +1 mírně spokojen, +2 silně spokojen
Hodnotící škála může mít též grafickou podobu ve formě úsečky vymezené dvěma krajními postoji.
Škála pořadí
Na škále pořadí seřazuje respondent jednotlivé předměty podle svých preferencí.
Příklad: Seřaďte novinové tituly podle vašich preferenci:
- Hospodářské noviny
- Lidové noviny
- MF Dnes
- Právo
- Blesk
Škála konstantní sumy
Jednou z nejpřesnějších metod diferenciovaní preferencí je škála konstantní sumy, kde respondent rozděluje pevně stanovené množství bodů (zpravidla 100) mezi jednotlivé předměty dle svých preferencí:
Příklad: Stanovte podíl jednotlivých služeb hotelu na vaší celkové spokojenosti:
- kvalita ubytování:
- personál:
- stravování:
- wellness centrum: